Som en af Nordens førende onelineforhandlere af køkken- og madlavningsprodukter har vi et stort ansvar for at reducere vores påvirkning af omverden og fremme bæredygtig udvikling. Med produkter af høj kvalitet, førsteklasses service og et engagement i klima-, miljø- og sociale spørgsmål er det vores mål at drive en ansvarlig virksomhed samtidigt med at hjælpe vores kunder med at lykkes i køkkenet.
Hos KitchenOne fokuserer vi på kvalitet og vælger både leverandører og produkter med omhu. De produkter, vi sælger, skal kunne bruges i generationer. De skal kunne repareres, og hvis du mod forventning skulle blive træt af et produkt, du har købt hos os, skal du kunne donere det, så det kan få et nyt liv i en anden husstand.
Vi har valgt ikke at tale om bæredygtigt forbrug, fordi alt forbrug forbruger ressourcer, men vi taler om bevidst forbrug som en måde at tage ansvar for at forsøge at reducere ressourceforbrug og brug-og-smid-væk kulturen.
Et bevidst forbrug er for os lig med et ansvarligt forbrug. Det kan betyde at tænke langsigtet, overveje behov og ud fra dette træffe informerede valg. Det kan også betyde at investere mere i et produkt, der holder længere, kan repareres og måske har en højere gensalgsværdi, eller at søge det bedst mulige alternativ med hensyn til produktionsprocesser eller materialevalg.
Et vigtigt skridt i vores arbejde med at tage et større ansvar er at være åbne om, hvad vi gør, hvilke udfordringer vi står over for, og at være lydhøre over for, hvordan vi kan udvikle vores virksomhed. At reducere vores negative indvirkning på verden omkring os er ikke noget, vi nogensinde bliver færdige med – det er noget, vi arbejder på hver dag og på tværs af hele organisationen for at gøre den størst mulige positive forskel.
Charlotta Svarfar er chef for indkøb og bæredygtighed hos KitchenOne, og hun mener at bæredygtighed er grundlaget for virksomhedens license to operate.
- Kunder forventer, at virksomheder tager ansvar for deres drift, og at miljø og bæredygtighed er en selvfølge på dagsordenen. Vi har allerede i dag bevidste kunder, og der er et skifte i viljen til at betale for mere bæredygtige valg. Nye generationer stiller højere krav, og vi skal tænke langsigtet, siger Charlotta.
Siden hun begyndte i KitchenOne i 2020, har hun løftet bæredygtighedsarbejdet til et nyt niveau. Fokus er indkøbsrelateret, det at stille krav til leverandører både hvad angår social og miljømæssig bæredygtighed.
- Når vi sætter nye produkter til salg, vil vi være sikre på, at de er produceret under sikre og retfærdige forhold, og vi vil arbejde proaktivt, når det kommer til produktindhold og produktsikkerhed. Vi har udviklet etiske retningslinjer, som alle vores leverandører skal underskrive. De indeholder grundlæggende krav, som vi stiller til vores partnere, herunder nultolerance over for børne- og tvangsarbejde, bestikkelse samt at arbejde for retten til medlemskab af fagforening og retfærdig løn.
Det er vigtigt hele tide at lave forbedringer
Et område som ofte diskuteres, når det gælder e-handel er transport, og her arbejder vi hele tiden med at udvikle nye løsninger for at effektivisere logistikken samt at mindske vores udslip. Men der findes forbedringsmuligheder, og Charlotta mener, at det vigtige i bæredygtighedsarbejdet er, at arbejde for hele tiden at lave forbedringer – store som små.
- En vigtig sag og en udfordring for os som e-handlere er, hvordan vi kan optimere vores transporter. Selvom vi ønsker at minimere mængden af supplerings- og emballagematerialer, skal vi også være sikre på, at vinglas og tallerkener ikke går i stykker under transporten. Emballagematerialet skal også gradvist overgå til mere miljøvenlige alternativer.
Hjælpe kunder med at tage bevidste valg
I takt med at onlinesalget stiger, er den høje andel af returneringer for modeprodukter som sko og tøj kommet i fokus.
Hvad gør KitchenOne for at behandle returneringer så bæredygtigt som muligt?
- Vi har en lav returneringsprocent, og det er vi taknemmelige for. Den lave andel er naturligvis knyttet til vores sortiment. Vi sælger premium-produkter med lang levetid, kvalitet er en meget vigtig kerneværdi. Hvis det alligevel skulle ske, at et produkt af en eller anden grund er gået i stykker, forsøger vi så vidt muligt at reparere det på et af vores autoriserede værksteder.
Produkter med mindre defekter som returneres samles og hentes af GIAB - Godsinlösen AB, de gør produkterne fine igen og sælger dem videre. Det er et nystartet samarbejde, som KitchenOne tester i enkelte kategorier.
- Med hjælp fra GIAB øger vi produkternes levetid, en cirkulær tankegang der passer til vores værdier. Charlotta understreger, at arbejdet med bæredygtigked er langsigtet, og at det handler om hele tiden at tage små skridt mod forbedring.
- I fremtiden vil vi udvikle vores kommunikation vedrørende bæredygtighed og forsætte med at arbejde for at hjælpe vores kunder med at tage bevidste, mere bæredygtige valg. Ved at tale mere om bæredygtighed og vejlede vores kunder, kan vi stille tydeligere krav til vores leverandører og dermed tage større ansvar for de produkter, vi sælger.
Hos KitchenOne er kvalitet et nøgleord, der løber igennem hele vores sortiment.
Et produkt af god kvalitet skal opfylde forbrugerens forventninger, være trygt, pålideligt og let at bruge, samtidigt som det skal holde og kunne bruges længe.
Kvalitet handler også om produktets miljøpåvirkning gennem hele dets livscyklus, hvilket inkluderer materialevalg, produktionsprocesser samt om det er let at reparere og recirkulere.
Hos KitchenOne er kvalitet et nøgleord, der løber igennem hele vores sortiment.
Et produkt af god kvalitet skal opfylde forbrugerens forventninger, være trygt, pålideligt og let at bruge, samtidigt som det skal holde og kunne bruges længe. Kvalitet handler også om produktets miljøpåvirkning gennem hele dets livscyklus, hvilket inkluderer materialevalg, produktionsprocesser samt om det er let at reparere og recirkulere.
Størstedelen af de produkter vi sælger indkøbes fra eksterne leverandører, og et produkts værdikæde er ofte lang og kompleks med flere leverandører involveret – fra råvare til færdigt produkt. For at mindske risikoen forbundet med manglende sporbarhed og gennemsigtighed i produktionen, har vi udviklet klare retningslinjer for vores leverandører og samarbejdspartnere i form af en mere omfattende indkøbsaftale og etiske retningslinjer, der fokuserer specifikt på risiko forbundet med produktion.
Gennem vores etiske retningslinjer kan vi sammen med vores samarbejdspartnere arbejde for at respektere menneskelige rettigheder samt stille et sikkert og sundt arbejdsmiljø til rådighed i hele forsyningskæden, samtidig med at vi sikrer, at de produkter vi sælger er produceret under retfærdige forhold samt at de er sikre at bruge. Vores etiske retningslinjer er baseret på globale konventioner og erklæringer samt national lovgivning og stiller krav til bl.a.
Sikre produkter
Som producenter og forhandlere har vi et ansvar for at sikre, at vores sortiment opfylder lovkrav samt at produkterne er sikre at bruge. Vi sælger produkter i flere forskellige kategorier, som er omfattet af lovkrav og branchestandarder herunder produktsikkerhed relateret til blandt andet elsikkerhed og fravær af uønskede kemikalier i både produktion og færdige produkter.
For at sikre at de produkter vi sælger overholder gældende love og retningslinjer, arbejder vi forebyggende sammen med vores leverandører og samarbejdspartnere. Vi risikovurderer vores sortiment ud fra produkternes egenskaber og sikrer, at vi stiller relevante krav til produkterne i forbindelse med vores indkøb. For risikoprodukter beder vi om dokumentation, der beviser, at produktet lever op til vores krav til produktsikkerhed.
Kemikalier er overalt omkring os, og de fleste af dem er helt uskadelige for både mennesker og miljø. I mange tilfælde kan tilsatte kemikalier forbedre et produkts egenskaber, og i nogle tilfælde er de afgørende for, at noget kan fungere. Selvom kemikalier kan have en række positive eller hensigtsmæssige effekter, kan de også være skadelige for vores helbred eller for miljøet.
Brugen af kemikalier, der kan udgøre en risiko for mennesker og miljø, reguleres bl.a. af REACH forordningen (REACH står for Registration, Evaluation, Authorisation and Restriction of Chemicals – registrering, evaluering, godkendelse og begrænsning af kemikalier). I henhold til REACH skal alle kemikalier, der fremstilles og anvendes i EU, registreres og evalueres for at beskytte mennesker og miljø.
REACH forordningen er omfattende, men på trods af dette er der i øjeblikket mangel på information om mange kemikalier og deres langsigtede indvirkning på os og verden omkring os. Derfor arbejder vi hos KitchenOne efter forsigtighedsprincippet, hvilket betyder, at vi er opmærksomme på og undgår kemikalier, som kan være skadelige, men som endnu ikke er forbudt ved lov.
Selv om det i dag kun er nogle få PFAS-stoffer, der er reguleret, findes der forskning, der tyder på, at flere PFAS-stoffer er skadelige både for menneskers sundhed og miljøet. Udfasningen af PFAS er dermed en vigtig del af EU's kemikaliestrategi, og der forventes skærpede lovkrav til PFAS i fremtiden.
Ud fra forsigtighedsprincippet arbejder vi for at undgå kemikalier, som kan være skadelige. For at reducere risikoen for at vores produkter indeholder potentielt sundheds- eller miljøskadelige stoffer samt for at være forberedt på en mere omfattende lovgivning, er det vores målsætning at udfase PFAS fra vores sortiment.
Samarbejde er nøglen til fremgang
Vi ser samarbejde på tværs af brancher mellem virksomheder, leverandører, forskere, myndigheder og organisationer som et vigtigt skridt i retning af at fremskynde udfasningen af PFAS og har derfor valgt at underskrive No To PFAS-indsamlingen inden for rammerne af ChemSecs PFAS Movement initiativet.
PFAS Movement samler virksomheder, der arbejder for at sikre, at alle PFAS-kemikalier er omfattet af EU's kemikalielovgivning, og som har besluttet at gøre en indsats ved at udfase PFAS fra deres egen produktion og forsyningskæde.
Det vil kræve tid og tålmodighed at udfase PFAS. At kortlægge forekomsten af PFAS og finde egnede alternativer er et omfattende arbejde, der tager højde for hele produktets livscyklus, fra design og produktion til genbrug og destruktion.
Jo flere vi er, der kræver PFAS-frie produkter og produktionsmetoder, desto hurtigere vil industrien tilpasse sig. Vi håber derfor, at flere virksomheder og organisationer vil tilslutte sig initiativet og arbejde sammen om at fjerne PFAS fra deres værdikæde.
Selv om det i dag kun er nogle få PFAS-stoffer, der er reguleret, findes der forskning, der tyder på, at flere PFAS-stoffer er skadelige både for menneskers sundhed og miljøet. Udfasningen af PFAS er dermed en vigtig del af EU's kemikaliestrategi, og der forventes skærpede lovkrav til PFAS i fremtiden.
Ud fra forsigtighedsprincippet arbejder vi for at undgå kemikalier, som kan være skadelige. For at reducere risikoen for at vores produkter indeholder potentielt sundheds- eller miljøskadelige stoffer samt for at være forberedt på en mere omfattende lovgivning, er det vores målsætning at udfase PFAS fra vores sortiment.
Samarbejde er nøglen til fremgang
Vi ser branschöverskridande samarbeten mellan företag, leverantörer, forskare, myndigheter och organisationer som ett viktigt steg för att skynda på utfasningen av PFAS och har därför valt att skriva under uppropet No To PFAS inom ramen för ChemSecs initiativ PFAS Movement.
PFAS Movement samlar företag som verkar för att samtliga PFAS-kemikalier ska omfattas av EU:s kemikalielagstiftning och som har beslutat sig för att vidta åtgärder genom att fasa ut PFAS från sin egen produktion och leveranskedja.
För att lyckas med målsättningen att fasa ut PFAS krävs tid och tålamod. Det är ett omfattande arbete att kartlägga förekomsten av PFAS och att hitta lämpliga alternativ med hänsyn till produktens hela livslängd, från design och produktion till återvinning och destruering.
Ju fler vi är som ställer krav på PFAS-fria produkter och tillverkningsmetoder, desto snabbare kommer industrin att ställa om. Därför hoppas vi också att fler företag och organisationer ansluter sig till initiativet för att tillsammans arbeta för att få bort PFAS ur sin värdekedja.
For at du, eller næste ejer, skal kunne bruge et produkt længst muligt, er det vigtigt at det plejes på den rigtige måde. Med vores guider ønsker vi at dele vores bedste tips med dig til, hvordan du vedligeholder dine produkter for at give dem en lang levetid.
For at du, eller næste ejer, skal kunne bruge et produkt længst muligt, er det vigtigt at det plejes på den rigtige måde. Med vores guider ønsker vi at dele vores bedste tips med dig til, hvordan du vedligeholder dine produkter for at give dem en lang levetid.
Kan du ikke finde informationen, du leder efter? Vores kundeserviceafdeling er eksperter på vores sortiment og kan hjælpe dig med viden, der forlænger produktets levetid.
Du kan kontakte dem her.
Kan du ikke finde informationen, du leder efter? Vores kundeserviceafdeling er eksperter på vores sortiment og kan hjælpe dig med viden, der forlænger produktets levetid. Du kan kontakte dem her.
Et vigtigt skridt i vores arbejde med at tage større ansvar er at være gennemsigtige omkring, hvad vi laver, hvilke udfordringer vi står over for samt at være bevidste om, hvordan vi kan udvikle vores virksomhed. At arbejde på at mindske vores negative påvirkning på omverdenen er ikke noget, vi nogensinde bliver færdige med. Det er noget, vi dagligt arbejder med i hele organisationen, for sammen at kunne gøre den størst mulige forskel til det bedre. I det kommende arbejde er din mening vigtig! Vi vil meget gerne høre dit input, så tøv ikke med at kontakte os, hvis du har feedback eller tanker.
Et vigtigt skridt i vores arbejde med at tage større ansvar er at være gennemsigtige omkring, hvad vi laver, hvilke udfordringer vi står over for samt at være bevidste om, hvordan vi kan udvikle vores virksomhed. At arbejde på at mindske vores negative påvirkning på omverdenen er ikke noget, vi nogensinde bliver færdige med. Det er noget, vi dagligt arbejder med i hele organisationen, for sammen at kunne gøre den størst mulige forskel til det bedre. I det kommende arbejde er din mening vigtig! Vi vil meget gerne høre dit input, så tøv ikke med at kontakte os, hvis du har feedback eller tanker.